8 Σεπτεμβρίου 2010

Η μορφωση, ασπιδα κατα της κρισης

Η μόρφωση, ασπίδα κατά της κρίσης
Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, η ανεργία πλήττει άτομα
με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο
Του Αποστολου Λακασα
Η εκπαίδευση είναι από τα ισχυρότερα όπλα κατά της οικονομικής κρίσης. Αυτό αποδεικνύει η τελευταία έκθεση για την εκπαίδευση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), η οποία δημοσιεύθηκε χθες. «Με τη διεθνή οικονομική ύφεση να συνεχίζει να σκιάζει την αγορά εργασίας, η εκπαίδευση είναι μια σημαντική μορφή επένδυσης που συμβάλλει ώστε τα κράτη να ανταποκριθούν στις τεχνολογικές εξελίξεις και τις δημογραφικές αλλαγές, οι οποίες αναδιαμορφώνουν την αγορά εργασίας. Ενδεικτικό είναι ότι στις χώρες που επλήγησαν πρώτες από την κρίση τα άτομα χαμηλότερου εκπαιδευτικού επιπέδου αντιμετώπισαν μεγαλύτερες δυσκολίες να βρουν και να διατηρήσουν μια καλή θέση εργασίας», τόνισε ο γενικός γραμματέας του ΟΟΣΑ κ. Ανχελ Γκουρία, κατά την παρουσίαση στο Παρίσι της έκθεσης με τίτλο «Educatioat a Glance 2010».
Οι Ελληνες αναγνωρίζουν την αξία της καλής εκπαίδευσης, αφού διαχρονικά τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι ενισχύεται η απασχολησιμότητα όσο αυξάνεται το εκπαιδευτικό επίπεδο. Ετσι, όλο και περισσότεροι Ελληνες αναζητούν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ομως, τα ελληνικά ΑΕΙ δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Συνέπεια είναι η χώρα μας να κατατάσσεται πρώτη μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ στη φοιτητική μετανάστευση με βάση τον πληθυσμό της κάθε χώρας. Συνολικά στο εξωτερικό σπουδάζουν 34.196 Ελληνες. Μεταξύ των βασικών συμπερασμάτων της έκθεσης, είναι τα ακόλουθα:
- Η κρίση πλήττει περισσότερο εκείνους με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο. Σε χώρες που επλήγησαν από την ύφεση η ανεργία μεταξύ των εργαζόμενων με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο αυξήθηκε από το 2008 στο 2009 κατά πέντε εκατοστιαίες μονάδες.
- Κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ σχεδόν το 35% των ατόμων ηλικίας 25 έως 34 ετών έχουν ολοκληρώσει ΑΕΙ. Προηγούνται η Κορέα, ο Καναδάς, η Ρωσία και η Ιαπωνία με ποσοστό πάνω από 50%.
- Ομως, στην Ελλάδα συμβαίνει το παράδοξο. Ενώ από τις αρχές της τρέχουσας δεκαετίας διευρύνθηκε η τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την ίδρυση νέων πανεπιστημιακών τμημάτων και ΤΕΙ, οι νέοι 25 έως 34 ετών με πτυχίο ΑΕΙ είναι κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (28%). Κι αυτό διότι πολλοί εισάγονται στα ελληνικά ΑΕΙ, αλλά λίγοι αποφοιτούν.
- Από την άλλη, η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών με τη μεγαλύτερη φοιτητική μετανάστευση. Συνολικά στο εξωτερικό σπουδάζουν 34.196, με δημοφιλέστερο προορισμό τη Βρετανία (12.626). Ακολουθούν η Γερμανία (5.627), η Ιταλία (4.537), οι ΗΠΑ (1.983) και η Γαλλία (1.926). Σε απόλυτους αριθμούς η Ελλάδα είναι 10η μεταξύ 31 μελών του ΟΟΣΑ.
- Οι μεγαλύτεροι «εξαγωγείς» φοιτητών παραμένουν η Κίνα (510.842 φοιτητές σε ξένα ΑΕΙ) και η Ινδία (184.801), ενώ ο μεγαλύτερος «εισαγωγέας» φοιτητών είναι οι ΗΠΑ. Συνολικά, για σπουδές εκτός της χώρας τους το 2008 μετακινήθηκαν 3.343.092 άτομα (από 1.970.518 το 2000) και οι περισσότεροι (624.474) επέλεξαν ΑΕΙ των ΗΠΑ - 335.870 επέλεξαν τη Βρετανία.
Οι λιγότερες ώρες διδασκαλίαςΟι Ελληνες μαθητές και εκπαιδευτικοί είναι οι πιο... χαλαροί μεταξύ των συναδέλφων τους στις χώρες του ΟΟΣΑ. Η Ελλάδα, με τις λιγότερες ώρες διδασκαλίας ετησίως, φιγουράρει στην τελευταία θέση του καταλόγου, για τον οποίο στοιχεία έχουν στείλει 31 χώρες.
Συγκεκριμένα, στην ελληνική Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση γίνονται περίπου 600 ώρες διδασκαλίας και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση περί τις 420 ώρες.
Τις περισσότερες ώρες στο σχολείο περνούν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές των ΗΠΑ (περί τις 1.100 ώρες και στις δύο βαθμίδες).
Επίσης, η έκθεση του ΟΟΣΑ αποδεικνύει ότι η ανορθολογική αξιοποίηση του προσωπικού είναι η βασική αιτία των ελλείψεων εκπαιδευτικών στα σχολεία. Και αυτό διότι στα δημόσια δημοτικά σχολεία η αναλογία είναι 17 μαθητές ανά τάξη (τρίτη καλύτερη ανολογία), ενώ στα δημόσια γυμνάσια και λύκεια 22 μαθητές ανά τάξη.
Ως προς τις αποδοχές των εκπαιδευτικών η Ελλάδα κατατάσσεται στην 25η θέση μεταξύ 32 χωρών, που διέθεσαν στοιχεία στη μελέτη του ΟΟΣΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου